Juryrapport

Het juryrapport is hier te downloaden in PDF.

Hofvijver Poëzieprijs 2012
Juryrapport

Voorgelezen op zaterdag 24 november 2012
in de Haagse Salon van het Haags Historisch Museum
door Will van Sebille

Na de eerste editie van de Hofvijver Poëzieprijs in september 2011 presenteren wij u voor de tweede keer de uitslag van de Hofvijver Poëzieprijs, die wij vandaag in deze prachtige zaal uitreiken.

De Hofvijver Poëzieprijs, ingesteld door de Stichting Vrienden van de Hofvijver, is de eerste cyclusprijs in het Nederlandse taalgebied. Als voorwaarde voor deelname geldt dat de inzendingen binnen het jaarthema een cyclus van vijf of meer gedichten dienen te omvatten. Voor deze opzet heeft onze jury welbewust gekozen. De prijs bestaat namelijk naast een kunstwerk uit een eigen bundel voor de winnaar. Dichters die de reikwijdte bezitten om naast een toevalstreffer een samenhangend geheel te schrijven worden door deze opzet aangesproken, zoals wij vorig jaar en dit jaar weer hebben ervaren.

De jury bestond dit jaar uit Ruud Hisgen, Theo Monkhorst, Eelco van der Waals en mijzelf. Ik heb als voorzitter de eer u mee te nemen in onze wederwaardigheden.

Onze jury heeft zich gebogen over 20 inzendingen die zich bewogen rondom het thema grenzen. Een plezierige maar soms lastige opgave, ook al omdat de kwaliteit wisselend was, soms zelfs binnen één cyclus. En zeker dat laatste maakt het uitdagend om tot een beoordeling te komen. Als jury beoordeel je namelijk een cyclus als geheel. Wanneer van de vijf, zes of meer gedichten daar één min of meer buiten valt, zoek je naar wegen om die ‘uitvaller’ in te passen binnen het geheel.

De jury is bij elkaar gekomen om tot een gezamenlijke selectie van de genomineerden te komen. Dit werd een dynamisch gesprek waarin poëzieopvattingen uitgewisseld werden – en soms bestreden – waar naar elkaar geluisterd werd, zinsneden voorgelezen, argumenten voor en tegen over de tafel vlogen. Uiteindelijk kwamen we tot drie genomineerden die inmiddels bekend zijn gemaakt.

We willen de drie genomineerden recht doen met een voordracht van één gedicht uit hun cyclus, voorgedragen door hen zelf.


Inge Boulonois: Naaste grenzen – polyptiek

Dit veelluik bestaat uit beeldende beschrijvingen van zes verschillende manieren waarop de mens de ‘opdringerige deining van de wereld’ op afstand probeert te houden. De muur, het dak, de deur, de drempel, het raam en de schutting vormen de naaste grenzen van het beschuttende bouwsel waarin de mens veiligheid, warmte en afzondering zoekt. De dichter dicht de ons omringende dode materialen menselijke eigenschappen toe waardoor ze tot leven komen. De onverzettelijke muur van steen ‘staat haaks op de horizon van tijd’ en is een ‘metershoge grens met groot gewicht, rechtlijnig als een redenering’. Het zorgzame dak ‘schept een eenvoudig hier en nu’ en is ‘gemaakt van moederlijk ommantelende spanten’. De gastvrije, verdraagzame deur ‘houdt van verrassingen’ en komt van top tot teen wachtend ‘nimmer in verzet’. De bescheiden drempel ligt ‘afgemeten recht en stil als een gedachtestreep’. Het openhartige raam zet aan tot gestaar en ‘tot agendaloos gemijmer over uit- of inzicht’. En met de beschermende schutting als laatste gedicht in de cyclus wordt de cirkel gesloten. In dit zesluik van gedichten, vol rake typeringen en verrassende taalvondsten, schildert de dichter een woning van taal. Al dwalend door deze verbale constructies doet het lezersoog zich tegoed aan tal van ‘uit- en inzichten’.


Remco Ekkers: Voorbij de grens, Ultima Thule

In de cyclus, Voorbij de grens, Ultima Thule wordt op verschillende manieren gepoogd met taal grenzen te overschrijden. De geografische grens, zoals blijkt uit de titel: Ultima Thule, de naam uit de oudheid voor het uiterste noorden, waarvan niemand weet waar het precies ligt. Maar ook de tijdgrens, zoals in het gedicht over de kindmummie, ingepakt in een huid van een stinkrob, en zelfs de grens van licht en donker in de vorm het Noorderlicht. Het is een cyclus, deels in verhalende, deels in compacter poëtische vorm, die beschrijft en soms ook ontroert. Het geheel is een spannend verslag van een grensverleggende ervaring.


Yolande de Kok: Hofvijvercyclus


De Hofvijvercyclus begint met een toelichting: dat in een stad aan de zee alles met grenzen te maken heeft. Die stad is Den Haag, en de grenzen zijn die tussen stad en natuur, tussen zand en water, tussen duinen en strand, naast de begrenzing van het hofvijvereiland en die van het duingebied Meijendel, dat de dichter eveneens kenschetst als een eiland.

Uiteindelijk heeft de kwaliteit van de gedichten de doorslag gegeven, naast de originele kijk op (voor ons als Hagenaars) bekende plekken: een natuurgebied dat een eiland zou kunnen zijn, als de stad een zee was. De oudheid die bovenkomt op het nieuwe opgespoten land van de zandmotor in de vorm van kiezen van een mammoet. De eigenzinnige introductie van een zandwachter waar geen bos is en waar de dichter kamelen laat lopen in datzelfde gedicht.

Deze cyclus laat zien dat in de wereld van het gedicht alles kan: omkeringen, fantasmen, tijden die in elkaar vervloeien, beelden die er zouden kunnen zijn als de wereld buiten het gedicht anders was. Daarmee veranderen de gedichten de wereld buiten het gedicht waarin wij leven. Wij kijken voortaan met andere ogen naar bekende plekken in onze stad.

De winnaar

Na de uitwisseling van veel overwegingen en argumenten zijn we het als jury eens geworden over de cyclus die volgens ons het meest recht doet aan de verwoording van het thema Grenzen.

Naast objectieve aspecten, zoals dichterlijk vakmanschap, originaliteit en een relatie met het thema, hebben bij onze keuze ook subjectieve aspecten zoals zeggingskracht, het raken, verrassen of ontroeren van de lezer meegespeeld.

Uiteindelijk hebben wij gemeend de cyclus te belonen met de Hofvijver Poëzieprijs 2012 waarin – ik citeer uit de introductie – ‘op verschillende manieren gepoogd wordt met taal grenzen te overschrijden’ wat het tot een cyclus maakt ‘ deels in verhalende, deels in compacter poëtische vorm, die beschrijft en soms ook ontroert’.

Ik heb het hier over de cyclus Voorbij de grens, Ultima Thule van Remco Ekkers, die wij hierbij uitroepen tot winnaar van de Hofvijver Poëzieprijs 2012.

De jury dankt alle 20 inzenders voor hun werk, waarmee zij ons als juryleden hebben weggevoerd uit het leven van alledag in evenzovele werelden van gevoel, beleving en avontuur.

Voor de tweede keer stond de jury voor de taak het onvergelijkbare te vergelijken. De kennismaking met het werk van de inzenders en de opdracht om daaruit een keuze te maken heeft ons ook dit jaar verrijkt en heeft ons de gelegenheid geboden tot een doorgaand discours over de kracht, de veelzijdigheid en de schoonheid van de poëzie.

Het juryrapport is hier te downloaden in PDF.